perjantai 13. tammikuuta 2012

M/S Estonia ja sen viimeinen matka



















Viron sini-musta-valkoisen lipun alla liikennöinyt autolautta Estonia upposi vähän ennen kello kahta yöllä syyskuun 28. päivänä 1994 ollessaan aikataulunmukaisella matkallaan Tallinnasta Tukholmaan. Laivassa oli yhteensä 989 matkustajaa ja miehistöön kuuluvaa. 137 pelastui. Onnettomuuteen johtaneita syitä selvitti Viron, Ruotsin ja Suomen edustajista koottu yhteinen toimikunta, jonka perustamisesta päättivät näiden kolmen maan pääministerit Turussa jo onnettomuuspäivänä. Toimikuntaan kuuluu yhdeksän jäsentä, kolme kustakin maasta. Se sai työnsä päätökseen keväällä 1996.

Estonia oli ro-ro-tyyppinen matkustaja-alus. Suomalaisen varustamon, Rederi AB Sallyn tilaama laiva valmistettiin Sakssassa Papenburgissa Jos. L. Meyer Werftin telakalla. Se luovutettiin varustamolle 20. päivänä 1980. Alus sai nimekseen Viking Sally ja alkoi liikennödä Tukholman, Maarianhaminan ja Turun välisellä reitillä. Kun Sally-varustamo ja Effjohn Oy yhdistyivät, alus sai nimekseen Silja Star. Tammikuussa 1991 se siirtyi Vaasasta Uumajaan ja Sundsvalliin kulkuvalle reitille Vasa King-nimisenä.

Tammikuun 15. päivänä 1993 alus vaihtoi omistajaa. Suomen lippu vaihtui Viron lippuun. Laiva sai nimekseen m/s Estonia. Se oli ostanut yhteisyritys, jonka tasavertaisina omistajina olivat Viron valtion yhtiö Estonia Shipping Company ja ruotsalainen Nordström & Thulin. Laiva oli Suomen merivartiolaitoksen valvonnan alainen rakennusvaiheesta aina tammikuun 14. päivään 1993 asti, jonka jälkeen se siirtyi Viron vastaavan viranomaisen vastuulle. Estonia oli aikanaan Itämeren suurimpia autolauttoja ja sittemin uuden, itsenäisen Viron symboli:

Laivan pituus 155,4 m
Leveys 24,2 m
Suurin syväys 5,6 m
Matkustajapaikkoja 2000
Miehistö 150
Pelastusveneita 10
Pelastuslauttoja 63
Pelastusveneisiin ja lautoille sopi 2267 henkeä
Huippunopeus 21 solmua
Koneteho 17 600 kW
Sisaralus Diana II, nyk. Mare Balticum

Estonian aikataulu oli seuraava: Lähtö Tallinnasta joka päivä kello 19.00 paikallista aikaa ja saapuminen Tukholmaan seuraavana aamuna klo 9.00 paikallista aikaa. Lähtö saman päivän iltana Tukholmasta takaisin ja saapuminen seuraavana aamuna Tallinnaan. Matka kesti 15 tuntia. Estonia lähti Tallinnasta 27. päivänä syyskuuta 1994 klo 19.15. Matkustajia oli 803 henkeä, miehistöä 186 henkeä. Kuorma: 38 rekka-autoa, 25 kuorma-autoa, 11 pakettiautoa ja 26 henkilöautoa, yhteensä n, 1000 tonnia.

Sääolosuhteet: Sadekuuroja, lounaistuulta, jonka nopeus oli Tallinnasta lähdettäessä 8-10 m/s ja joka yltyi keskiyön aikaan nopeuteen 15-20 m/s, aaltojen korkeus 3,4 – 4,5 metriä, näkyvyys 10 meripenikulmaa. Merenkäynti koveni Estonian ohitettua Viron rannikon. Seuraaavassa muutamia yksityiskohtia matkan viime vaiheista:

0.30 Estonia saavuttaa matkansa kääntöpisteen. Laiva keinuu rajusti, välillä keula tuntuu uppoavan pinnan alle.

0.45 Useat matkustajat kuulevat epänormaaleja metallisia ääniä, kolahduksia ja jysähdyksiä. Visiirin keulalukko on ilmeisesti murtunut. Laiva lisää nopeutta ja alkaa kallistua.

01.15 Konehuoneen valvomon monitorista nähdään, että vettä tulee keulaportin sivuista sisään. Kallistuma on 25 astetta ja alkaa kallistua.

01.20 -01.26 Kallistuma 30 astetta. Ilmoitetaan, että miehistön on mentävä pelastusasemille. Vasemman puoen pääkoneet pysähtyvät. Hetkeä myöhemmin pysöhtyvät oikean puolen pääkoneet. Apukoneet käyvät vielä jonkin aikaa. Kun ne pysähtyvät, laivan valon sammuvat.

01.22 Ensimmäinen mayday-kutsu.

01.24 Hätäsireeni soi. Toinen mayday-kutu kuullaan 11 eri laivalla ja maa-asemalla. Kallisuma on 45 astetta.

01.30 Kallistuma on 50 astetta.

01.31 Viimeinen viesti komentosillalta.

01.35 Estonian komentosilta vaipuu vedenpinnan alle. Estonia ajelhetii kyljellään kohti koillista. Karttahytin kello on pysähtynyt 01.35. Kallistuam on 90 astetta.

01.48 Estonia uppoaa. Visiiri löytyy myöhemmin 1700 metrin etäisyydeltä uppoamispaikasta länteen. Tutkimus on osoittanut, että Estonia on pari kertaa aikaisemminkin liikennöinyt yhtä vaikeissa olosuhteissa Tallinnan ja Yukholman välillä.

Kaksi tuntia on kulunut Estonian uppoamisesta, Järkyttävän yön myrskyssä liikennöivät laivat saapuvat paikalle. Helikopterit saavuta pelastustöihin. Kaikki elävä taistelee ylivoimaansa, kuolemaa vastaan.

03.08 Ensimmäiset pelastetut nostetaan Marielalle. Viestit kulkevat aluehälytyskeskuksiin, josta ne välitetään edelleen vastuuta kantaville henkilöille ja ryhmille: kuin ”suruntulitusraketin räjähdys” nukkuvien ihmisten uniin.

03.35 Kuusi henkilöä pelastettu Silja Euroopalle.

05.00 Ministar ja Tursas pelastavat molemmat yhden ihmisen matalien laitojensa yli.

06.06. Silja Eurooppa ilmoittaa Turu meripelastuskeskukseen, että on pelastettu arviolta 40 ihmistä menestä.

07.05 Arviolta 50 ihmistä on pelastettu.

7.30 Valtioneuvosto kokoontuu Helsingissä. Suomeen määrätään suruliputus.

07.59 Meressä havaitaan vielä lautta, jossa on kolme Estonian matkustajaa. Heidät pelastetaan.

08.00 Viron presidentti Lennart Meri julistaa päivän surupäiväksi.

08.13 Noin 90 ihmistä on pelastettu.

10.00 Viimeinen elonjäänyt pelastetaan.

13.40 Kaikki pelastuslautat on tarakstettu ja tyhjennetty.

14.00 Viron, Ruotsin ja Suomen pääministerit pitävät yhteisen tiedotustilaisuuden Turussa.

20.00 Surujumalanpalvelus alkaa Tukholman tuomiokirkossa.

Pelastuneita on yhteensä 137, kuolleita tunnistettu 94, kateissa 758, yhteensä 989. Onnettomuudessa pelastui 64 virolaista, 49 ruotsalaista, 6 suomalaista, 6 latvialaista, 3 norjalaista, 3 saksalaista, 2 venäläistä, yksi tanskalainen, yksi Iso-britannialainen, 1 hollantilainen, 1 liettualainen. Kuolleista tunnistettu 48 virolaista, 39 ruotsalaista, 4 latvialaista ja yksi suomalainen, yksi venäläinen ja yksi saksalainen. Kadonneita on 462 ruotsalaista, 232 virolaista, 18 latvialaista, 11 venäläistä, 6 norjalaista, 9 suomalaista, 5 tanskalaista, 4 saksalaista, 3 liettualaista, 2 marokkolaista, 1 valkovenäläinen, 1 kanadalainen, 1 ranskalainen, 1 Iso-britanialainen, 1 hollantilainen, 1 nigerialainen.

MS Estonia
http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Estonia

Elävä arkisto – MS Estonia kooste
http://yle.fi/elavaarkisto/haku/#/toimituksen%20koostama/Estonia-katastrofi

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/estonian_pelastustoimet_alkoivat_heti_1415.html#media=1430

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/estonian_hatakutsu_1446.html#media=1454

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/estoniasta_eloonjaaneita_vain_pelastuslautoilla_1456.html#media=1463

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/autolautat_estonian_pelastusapuna_1532.html#media=1545

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/estoniasta_pelastuneet_nopeasti_sairaaloihin_1731.html#media=1744

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/visiirin_pettaminen_estonia-turman_paasyy_2977.html#media=2984

MS Estonia Estline Ferry
http://www.youtube.com/watch?v=wU7vkCtofM0

Estonia Katastrofi Osa 1/5
http://www.youtube.com/watch?v=LX3ZewchkfU&feature=related

Estonia Katastrofi Osa 2/5
http://www.youtube.com/watch?v=mhxbM4tuF9A&feature=related

Estonia Katastrofi Osa 3/5
http://www.youtube.com/watch?v=2ljZWlKVLn4&feature=related

Estonia Katastrofi Osa 4/5
http://www.youtube.com/watch?v=0795NvkRDbA&feature=related

Estonia Katastrofi 5/5
http://www.youtube.com/watch?v=6NKdi0kteFY&feature=related

m/s Estonia MAYDAY puhelu (suomennettuna)
http://www.youtube.com/watch?v=YGp5npn70RE&feature=related

Estonia Mayday
http://www.youtube.com/watch?v=EUr-Cm_Ui6o

estonia mayday calling video
http://www.youtube.com/watch?v=tnKTeE2rsQ0&feature=related

Viking Mariellan kapteeni kertoo Estonian katastrofista 1994
http://www.youtube.com/watch?v=SakhYIzjxC4&feature=related

Estonias Mayday call, part 1
http://www.youtube.com/watch?v=HlK_FFW8OeE&feature=related

Estonias Mayday call, part 2
http://www.youtube.com/watch?v=QWXWoD-7LhE&feature=related

Estonias Mayday call, part 3
http://www.youtube.com/watch?v=ntnDo5akm7Q&feature=related

Estonias Mayday call, part 4
http://www.youtube.com/watch?v=Jy3Waehr0lw&feature=related

Estonias mayday call part 5
http://www.youtube.com/watch?v=X6Lai1_KnBs&feature=related

MV Estonias Mayday call Part 6 (Last part)
http://www.youtube.com/watch?v=yCYO_gBDyx4

MS Estonia Rescue part 1
http://www.youtube.com/watch?v=qhowN4_Z_1c&feature=related

MS Estonia Rescue part 2
http://www.youtube.com/watch?v=Qbg7RpL11ns&feature=related

MS Estonia Rescue part 3
http://www.youtube.com/watch?v=Q6Z_htfe0zs&feature=related

Estonia sinking simulation
http://www.youtube.com/watch?v=IyqlkWZL0ZI&feature=related

MV Estonia sinking sequence
http://www.youtube.com/watch?v=ATztTvlschw&feature=related


Lähdeaineisto Terttu Pihlajamaa Emme voi unohtaa Estoniaa ISBN 951-618-165-1

Ei kommentteja: