perjantai 11. toukokuuta 2012

Häkkinen ja Mäkinen voittivat maailmanmestaruuden




Mika Häkkinen voitti formula 1:n MM-sarjan viimeisen osaklpailun Japanin Suzukassa ja samalla maailmanmestaruuden. Michael Schumacher epäonnistui jo startissa. Formula 1:n MM-sarjan kaksinkamppailu Suomen Mika Häkkisen ja Saksan Michael Schumacherin välillä huipentui sunnuntaiaamuna 1.11.1998 Japani Suzukassa. Miesten ero ennen viimeistä osakilpailua oli neljä pistettä Häkkisen eduksi 90-86. Schumacher oli ollut aika-ajon nopein, Häkkinen toiseksi nopein.

Ensimmäinen lähtöyritys keskeytettiin, kun 14:nnen ruudun Jarno Trullin Prost-auton moottori sammui. Toisella yrittämällä tunaroi Schumacher, paalupaikka vaihtui takariviin, kun kaksinkertaisen maailmanmestarin Ferrari sammui starttivaloihin. Häkkisellä oli nyt elämänsä tilaisuus, ja hän käytti myös sen. Hän ampaisi kärkeen ja sai peräänsä Ferrarin Eddie Irvinen. Schumacher aloitti heti raivokkaan takaa-ajon ja pääsi kilpailun edetessä aina kolmannelle sijalle saakka, vajaan parinkymmenen sekunnin päähän koko ajan johtaneesta Häkkisestä. Ratkaisu tapahti 32. kierroksella. Schumacherin oikea takarengas räjähti, ja hänen pelinsä oli pelattu. Häkkinen tiesi olevansa maailmanmestari, vaikka olisi lopettanut ajamisen siihen. Hän halusi kuitenkin ajaa ruutulipulle viimeisenkin osakilpailun voittajana ja maailmanmestarina ja ajoi myös. Eddie Ervine jäi Häkkisestä kuusi ja puoli sekuntia ja kolmanneksi sijoittunut Häkkisen tallikaveri David Goulthard 27,6 sekuntia. MM-pisteitä Häkkinen kokosi tasan 100, Michael Schumacher 86 ja Goulthard 56. Häkkisen ja Goulthardin McLaren-Merchedes voitti myös valmistajien mestaruuden.

Mika Häkkisestä tuli toinen formula 1:n suomalainen maailmanmestari. Häntä ennen samaan oli pystynyt 1982 Keijo Rosberg, joka toimi Häkkisen managerina ja ehti välillä tv-elostamostakin rauhoittmaan kommenteillaan kilpailuun eläytynyttä Matti Kyllöstä.

Mäkinen mestari kolmannen kerran

Tommi Mäkinen joutui keskeyttämään Britannian rallin heti alussa, mutta voitti silti maailmanmestaruuden, kun Carlos Sainzilla oli vielä huonompi onni. ”Mitä? Mitä! Carlosin auto on syttynyt tuleen, eikä se pääse maaliin”. Huuteli Tommi Mäkinen kännykkää korvallaan cheltenhamilaisen hotellin aulassa tiistai-iltapäivänä 24. marraskuuta. Mäkiselle oli juuri selvinnyt, että häenstä oli tullut kolmannen kerran peräkkäin ralliautoilun maailmanmestari ja että suunnitteila ollut kotiinlähtö muuttui palkintojuhlaksi.

Rallin MM-sarja huipentui vähintään yhtä dramaattisesti kuin formula 1:n maailmanmestaruuskilpailu. Suomen kannalta molemmissa kävi hyvin, kummatkin tittelit tulivat ensimmäisen kerran autourheilun historiassa samaan maahan.

Ennen Britannian rallia Mäkisellä oli koossa 58 MM-pistettä ja Espanjan Saizilla 56. Mäkisen ja hänen kartanlukijanssa Risto Mannisten tie katkesi jo ensimmäisenä päivänä, kun heidän Mitsubishinsä osui öljyläikkään ja luisui raudan reudan betoniesteeseen. Kahden päivän ajan miehet seurasivat hotellista käsin Sainzin ja Toyota menoa kohti mestaruutta, kunnes viimeisellä erikoiskokeella kaikki muuttui. Muutama sata metriä ennen maalia Sainzin auto syttyi tuleen ja pysähtyi. Mestaruus karkasi käsistä, ja samalla meni myös automerkkien mestaruus, sillä Britannian ralli voitti Mitsubishillä ajanut britti Richard Burns.

Mika Häkkinen
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mika_H%C3%A4kkinen

Tommi Mäkinen
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tommi_M%C3%A4kinen

Mika Häkkinen wins F1 World Championship (Suzuka, 1998)
http://www.youtube.com/watch?v=iS3MayQr6R0

Mika Häkkinen: Mikan tie 1/3
http://www.youtube.com/watch?v=4QTIBzOiaM0

Tommi Mäkinen kuulee maailmanmestaruudesta puhelimessa
http://www.youtube.com/watch?v=c2aqaElX6ZQ

Carlos Sainz 1998 - Loses Championship
ttp://www.youtube.com/watch?v=yilsqOdX0Ig&feature=related

Lähdeaineisto Vuosikirja 2000 ISBN 951-20-5490-6


Ei kommentteja: